Tura ambitioasa, de lungime notabila si destui metri de ascensiune, la mijloc de toamna.
Am asteptari destul de mari in privinta peisajelor ce ni se vor arata in tuse pastelate, din ce in ce mai ruginii, pe masura ce vom lasa in urma colinele domoale ce marginesc Dunarea si ne vom aventura spre crestele Muntilor Mehedintiului.
Un trafic de cosmar, in ciuda unei bucati recent deschise de drum expres, ne intarzie pana spre miezul noptii de vineri sosirea la Orsova.
Ne intalnim cu Corrado, venit si el cu familia, la Chalet Orsova, unde vom innopta.
Incropim rapid o cina si o asezonam cu ceva bere. Nu ne intindem prea mult, vrem sa plecam devreme in tura.
Ma trezesc odata cu zorii si ma imbrac cu grija, sa nu le trezesc pe fete. Ele vor calatori cu masina si au timp suficient pentru o desteptare tarzie.
Data fiind dificultatea estimata a turei am convenit cu Alex sa ni se alature la pedalat a doua zi, azi urmand sa fac echipa doar cu Corrado.
Dupa perdea ma surprinde o Dunare acoperita de valatuci de ceata. Cand ies afara constat ca s-a mai ridicat putin si pot lua cateva cadre interesante.
Racoarea ne grabeste urcarea in sa si astfel incepem sa pedalam usurel, pe asfalt. La fix a venit acea bucata, pentru ca odata ce facem dreapta drumul se inclina si incepem sa respiram tot mai des.
Ultimele case din Orsova raman in urma acompaniate inca de latratul catorva dulai, care ne-au facut sa descalecam si chiar sa pun mana pe spray-ul cu piper. Din fericire a ramas si de aceasta data nefolosit.
Temperatura creste binisor odata ce am iesit din padure. Suntem deasupra cetii, invalui in lumina blanda a soarelui. Renunt la geaca si la pantalonii lungi, astfel pedalatul devine mai lejer.
Argintiul Dunarii apare de dupa culme si o putem urmari pana hat, departe, dincolo de barajul de la Portile de Fier.
Urcam si coboram un numar parca fara de sfarsit de delulete, dar cu cateva exceptii reusim sa ramanem in sa. Poteca serpuie pe ambele parti ale crestei principale. Cand trecem pe coasta vestica (spre Herculane) constatam ca e mult mai racoare, chiar cateva grade mai putin, dar temperatura se mentine pe ansamblu placuta.
Observam consecintele unei probabile defectiuni a sistemului de franare a unei turbine eoliene. Elicea s-a invartit in furtuna pana a atins o turatie foarte mare, dincolo de care forta centrifuga si-a facut treaba:
Ajungem intr-o zona calcaroasa si avem ocazia sa cercetam cu ochii nostri o ocupatie pe care o credeam de mult disparuta si anume prepararea varului nestins.
Un oltean, ne prezinta in grai specific, care ma face sa-mi retin cu greu un zambet, tot procesul de fabricatie. Timp de cateva zile cuptorul trebuie alimentat neintrerupt cu lemne, o stingere a focului ducand la pierderea incarcaturii respective.
Deci omul statea acolo si arunca lemne in cuptor zi si noapte. Intrarea era zidita cu pietre, ramanand deschisa doar o mica deschizatura pe unde se supraveghea si alimenta focul.
Incheiem discutia tot intr-o nota amuzanta. Cand afla unde vrem sa ajungem (Isverna) ne zice:
- A, pai nu ajungeti astazi!
Ha, Ha! Si habar nu aveam atunci ce aproape de adevar a fost!
Un izvor bogat, frumos amenajat candva, ne improspateaza rezervele de apa. Din pacate acum este napadit de buruieni si de noroi, iar accesul la el e dificil. Dar e de retinut, ca alt punct de alimentare cu apa nu am mai gasit pe toata lungimea crestei.
Drumul spre casa este inspirat ales de Waze prin Cheile Cosustei. Drum de o banda, multi kilometri, asfaltat, cu refugii pentru intersectia cu vehiculele ce vin din sens opus.
Dar minunat si nici habar n-aveam de el!
Traseul inregistrat de GPS e mai jos. Daca doriti track-ul il pot trimite pe mail.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu